Przejdź do głównej zawartości

Leśne tulipany

 Cześć,


Minęło już trochę czasu od poprzedniego wpisu, a więc już czas na kolejny. Dzisiaj porozmawiamy o leśnych tulipanach, ale nie tylko.

Na zajęciach z Edukacji-Społeczno przyrodniczej profesor przedstawił nam fragment ze starej książki. Były to notatki kucharza, który służył on u rodziny Denhoffów w Drogoszach pod Kętrzynem. Był to przepis na sok z leśnych tulipanów: „zerwij leśne tulipany, skoro tylko się pojawią, zalej je wrzątkiem, odstaw na 36 godzin, po czym wyciśnij z nich sok. Weź trzy kwaterki miodu, gotuj tak długo, aż się wyklaruje, odszumuj. Wlej do tak przygotowanego miodu cztery lub pięć kwaterek soku, dobrze zagotuj, ostudź.”

Źródło: https://www.forumkwiatowe.pl/gatunki-i-odmiany-tulipanow/
Czy jest w tym przepisie coś dziwnego? Nas najbardziej zaciekawiły leśne tulipany. Widzieliście kiedyś leśnego tulipana? W ogrodzie można często je spotkać, ale w lesie? Ale te tulipany istnieją naprawdę. Są to dzikie tulipany zwane inaczej właśnie leśnymi.  Występuje w całej Europie i północnej Afryce oraz w Turcji. W naszym rejonie są to tylko zdziczałe tulipany (takie które ,,uciekły’’ z ogrodów). Znajdują się na Śląsku i północno-zachodnim podnóżu Tatr.

Czy tulipany są trujące?

Tak, te piękne kwiaty niestety są trujące, zarówno dla zwierząt jak i ludzi, dlatego należy uważać na swoje zwierzęta, ale także dzieci. Trucizna tulipanów w skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do śmierci. Główka tulipana nie jest trująca, natomiast reszta już tak. Zawiera w sobie trujący alkaloid tulipinę. Czy więc kucharz, który sporządził przepis na sok z tulipanów chciał kogoś otruć? A może nie wiedział, że tulipany są trujące?

Czym jest tulipomania?

Jest to zjawisko, które panowało w XVII-wiecznej (szczególnie w latach 1636-1637) Holandii. Wiązało się to ze wzrostem cen cebulek tulipanów. Każdy chciał mieć takie kwiaty.

Tulipanowy wirus

 Jest to wirus pstrości tulipana, który wywołuje zmiany w zabarwieniu liści i kwiatów. Na liściach obserwuje się najczęściej mozaikę, chlorotyczne smugi i plamy oraz srebrzyste lub nekrotyczne linie albo eliptyczne pierścienie. Na kwiatach czerwonych i różowych występują różnobarwne plamy i smugi. Jest to najpowszechniejsza z wirusowych chorób tulipanów. Została opisana już w XVI wieku w Holandii. Nie znano wówczas jednak przyczyn jej powstawania.

Źródło: http://wmoimogrodzie.org.pl/tulipany/16-wirus-pstro%C5%9Bci-tulipana-%E2%80%93-tbv-i-inne.html?start=3

Teraz trochę moich refleksji

Na koniec wykładu zostały postawione przed nami trzy ,,zadania’’. Są to rzeczy, które najbardziej mnie zaciekawiły i zapadły mi w pamięci.

·       3 rzeczy, które zapamiętałam z opowieści o tulipanach - tulipany są trujące; tulipany leśne w większości rosną na Śląsku; w dawnych czasach cebulki tulipanów były bardzo drogie, ponieważ tulipany były bardzo popularne 

  ·    2 rzeczy, które chcę sprawdzić poszukać leśnego tulipana, spróbować zrobić sok z tulipana

·       1 pytanie, które wciąż mam w głowie: dlaczego w dawnych czasach tulipany były aż tak porządane?

To już wszystko czym chciałam się z Wami podzielić tym razem. W wolnym czasie podczas spaceru po lesie poszukajcie dzikich tulipanów! Może gdzieś je spotkacie. A tymczasem…

Do zobaczenia!

Dominika 😊


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Czy to już wiosna?

 Cześć, W tym poście skupimy się na temacie dotyczącym nadchodzącej wiosny (może zawita do nas szybciej), a mianowicie będą to owady i rośliny wiosenne. Jest to bardzo przyjemny temat związany ze zbliżającą się porą roku. Na ostatnim wykładzie dowiedziałam się wielu intersujących rzeczy na temat kwiatów i owadów, które pojawiają się wiosną. Niektóre z nich miałam przyjemność zaobserwować, ale jednak nie wszystkie. Planuję więc wybrać się na spacer w poszukiwaniu wiosny. Czy widzieliście kiedyś jak ważka składa jaja? Ja nie wiedziałam jak wygląda ten proces, jednak na wykładzie został nam przedstawiony filmik, na którym skacząca ważka dotykała odwłokiem piasku i w ten właśnie sposób składała jaja. Pewnie nie często można zaobserwować takie zjawisko, ale jest to możliwe. Teraz trochę o owadach Pszczolinka Napiaskowa  Jest to pszczoła wczesnowiosenna, która gniazduje na terenach piaskowych. Samca pszczolinki po kopulacji giną, a z racji tego, że pszczolinki są pszczołami samot

Komunikacja i społeczeństwo

Kilka słów na początek… Jeszcze nigdy nie pisałam dziennika refleksji. Jest to dla mnie coś nowego, a zarazem bardzo interesującego. Stanowi to dla mnie formę pewnego wyzwania, które może okazać się bardzo pomocne w zbieraniu myśli i dzieleniu się nimi z innymi. Postanowiłam zacząć pisać dziennik refleksji, aby móc zbierać swoje wszystkie przemyślenia w jednym miejscu do którego zawsze będę mogła wrócić. Piszę ten dzienniczek refleksji zarówno dla siebie, jak i innych, aby mogli skorzystać z moich przemyśleń i być może zastanowić się nad niektórymi kwestiami, które tutaj poruszę. Na studiach zaczęłam przedmiot o nazwie ,,Edukacja społeczno – przyrodnicza’’. Bardzo mnie ciekawi jakie treści zostaną na nim przedstawione. Od zawsze lubiłam przebywać na łonie przyrody i mam nadzieję, że uczestnictwo w tych zajęciach pozwoli mi zapoznać się różnymi zjawiskami związanymi z przyrodą. Z racji tego, że wiosna zbliża się dużymi krokami nie mogę się już doczekać pierwszych kwiatów i całej oto