Przejdź do głównej zawartości

Powstawanie pór roku

Cześć, 


czas już na kolejny wpis do mojego dziennika refleksji. Mam nadzieję, że was zainteresuję i zachęcę do przemyśleń oraz aktywnego działania.

Tym razem chciałam poruszyć temat, który bardzo mnie zainteresował. Omawialiśmy go na zajęciach Edukacji Społeczno - Przyrodniczej. Był to temat dotyczący pór roku. Czy zastanawialiście się kiedyś jak powstają pory roku? Jest to bardzo ciekawe zjawisko i nie tak bardzo oczywiste, jak mogłoby się wydawać. Muszę przyznać, że niektóre rzeczy poruszone na wykładzie bardzo mnie zaskoczyły i sprawiły, że chciałbym bardziej zgłębić ten temat.

Na początku warto się jednak dowiedzieć kto i kiedy obliczył obwód Ziemi.

Był to rok 230 p.n.e, to właśnie wtedy Eratostenes postanowił obliczyć obwód Ziemi. Porównał długość cieni rzucanych w południe, w czasie letniego przesilenia, pomiędzy i Aleksandrią. W jego obliczeniach były pewne niedoskonałości bowiem obliczył on, że obwód ziemi waha się w granicach od 39 690 km do 46 620 km podczas gdy, rzeczywista średnia wartość obwodu Ziemi wynosi 40 041,455 km. Mimo, że Eratostenes pomylił się w swoich obliczeniach to w dzisiejszych czasach nadal używa się jego metody do dokładnych pomiarów. To właśnie na podstawie geometrii udało się określić wielkość Ziemi.

Kolejnym ciekawym tematem jest ruch Ziemi.

Jak już wiemy teorię heliocentryczną stworzył znany wszystkim Mikołaj Kopernik, jej zwolennikiem był także Galileusz, który udowodnił ruch ziemi przez pewien eksperyment który wykonał. Zrzucił on z dwóch stron wieży kamień i sprawdził, czy spadł on w takiej samej odległości od wieży.

Każdy z nas również może wykonać eksperyment, aby dowiedzieć się, czy ziemia się ,,rusza’’. Wystarczy ustać na przejściu w jadącym pociągu, bądź autobusie zrzucić jakiś przedmiot i zaobserwować gdzie spadnie. Będziemy mieli wtedy odpowiedź.

Zadajmy sobie kilka pytań.

Czy jest to prawda, że jeżeli Ziemia jest bliżej słońca, tym jest cieplej, a im dalej tym jest chłodniej? Czy odległość Ziemi od słońca ma znaczenie? Jak naprawdę powstają pory roku, co jest tego przyczyną? Nad tymi pytaniami może zastanowić się każdy z nas i spróbować na nie odpowiedzieć, a może nawet sprawdzić swoje hipotezy poprzez wykonywanie eksperymentów.

Niektórych z Was może to zaskoczyć, ale przez pół roku Ziemia jest nachylona w stronę Słońca biegunem północnym, a przez drugie pół roku – biegunem południowym. Jest to skutek nachylenia osi Ziemi i jej ruchu obiegowego. Można to sprawdzić za pomocą globusa oraz latarki. Podczas gdy to półkula północna otrzymuje więcej światła następuje przesilenie letnie, a po pół roku jest odwrotnie i to półkula południowa dostaje więcej światła, występuje wtedy przesilenie zimowe.                

Źródło: : Repetytorium PWN.

Źródło:  Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, hps://creavecommons.org/licenses/by-sa/3.0/


Czy są tylko 4 pory roku?

Wiemy już, jak powstaję pory roku. Teraz warto się zastanowić ile tak naprawdę ich jest. W szkole uczyli nas, że są cztery pory roku i są to: wiosna, lato, jesień, zima. Jednak na dzisiejszym wykładzie z Edukacji Społeczno- Przyrodniczej dowiedziałam się, że mamy aż sześć pór roku. Oprócz tych czterech są to jeszcze przedwiośnie, które występuje jak sama nazwa mówi przed wiosną oraz przedzimię, które występuje przed zimą. Myślę, że nie każdy wiedział o istnieniu sześciu pór roku i jest to pewne zaskoczenie oraz przykład na to, że warto pogłębiać swoją wiedzę, ponieważ nie wszystko co oczywiste, takie właśnie jest. Czasami jesteśmy pewni, że coś wiemy, jednak później okazuje się, że nasza wiedza jest ograniczona i możemy nauczyć się dużo więcej na temat, który z pozoru wydaje się łatwy i nie warty zgłębiania.



To już wszystko czym chciałam się z Wami podzielić w tym wpisie. Mam nadzieję, że nauczyliście się czegoś i będziecie mogli wykorzystać to w przyszłości. Liczę też na to, że zachęciłam Was do pogłębiania nabytej już wiedzy i refleksji na temat powstawania pór roku oraz do sprawdzania swoich hipotez poprzez eksperymentowanie.

Do zobaczenia! 😊

Dominika

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Owady, które wadzą

 Cześć, Wracam do was po trochę dłużej przerwie, ale z nowymi pomysłami i przemyśleniami. Dzisiaj postaram się przekazać wam coś ciekawego o owadach. Pewnie nie każdy z was przepada za tymi stworzeniami, ale warto dowiedzieć się o nich trochę więcej i może nawet zmienić zdanie na ich temat. Owady, które wadzą Jak myślicie jakie to są owady? Na pewno je znacie i pewnie nie raz spotkaliście je na swojej drodze. Jednym z takich owadów jest stonka ziemniaczana, czyli chrząszcz z rodziny stonkowatych, pospolity szkodnik upraw ziemniaków. Żeruje ona na ziemniakach. Żywi się ich liśćmi, kwiatami i łodygami. Wśród szkodników żerujących na nadziemnych częściach ziemniaka, stonka jest zdecydowanie najżarłoczniejsza. Zarówno larwy jak i postaci dorosłe owada mogą w niedługim czasie doprowadzić do totalnego gołożeru ziemniaczanych upraw. Owady te zimują w postaci dorosłej, na różnej głębokości gleby. Wiosną wylatują z miejsc zimowania i od razu szukają roślin żywicielskich, czyli ziemn...

Gry jako forma nauki

Cześć, Ostatnio trochę mnie tutaj nie było, ale nie miałam zbyt wiele wolnego czasu. Jednak już do was wracam z nowymi pomysłami i ciekawostkami. Dzisiaj opowiem   wam trochę o grach, w większości będą to gry planszowe czy też karciane. Ostatnio na wykładzie z edukacji społeczno-przyrodniczej rozmawialiśmy, ale nie tylko o grach. Czy jest to sposób na naukę, czy tylko forma rozrywki? Moim zdaniem gry planszowe, karciane oraz innego rodzaju są bardzo dobrym sposobem na naukę. Możliwość wygranej dodatkowo motywuje do brania udziały w takich zabawach. Takie gry są nie tylko formą rozrywki. Mogą zawierać wiedzę z wielu dziedzin. Są różnego rodzaju gry w których są quizy, sprawdzające wiedzę ogólną, czy też z konkretnych obszarów. Na przykład my na wykładzie graliśmy w karty, dzięki którym mogliśmy sprawdzić swoją wiedzę na temat segregacji śmieci oraz parku krajobrazowego. Z takiego quizu można dowiedzieć się wiele ciekawych faktów, o których wcześniej nie słyszeliśmy albo sp...

Czy smoki istnieją naprawdę?

Cześć, Tym razem mam dla was coś naprawdę zaskakującego. Każdy z nas zna legendy i opowieści o smokach, które siały postrach i porywały piękne księżniczki. A czy zastanawialiście się kiedyś czym tak naprawdę są smoki? Czy kiedykolwiek istniały? Jeśli tak to czy wyglądały tak, jak jest to opisywane w bajkach i legendach? A może były zupełnie inne? Na te i inne pytania postaram się dzisiaj odpowiedzieć. Mam nadzieję, że zaspokoję waszą ciekawość, a przy okazji dowiecie się czegoś nowego o smokach Na zajęciach z Edukacji Społeczno – Przyrodniczej nasz wykładowca bardzo nas zaskoczył. Stwierdził, że porozmawiamy o smokach. Zastanawiałam się, co to ma wspólnego z naszymi zajęciami, no bo przecież smoki to zwierzęta występujące tylko w legendach. Okazało się jednak, że jest to temat pasujący do naszych wykładów i wiele wnoszący z punktu biologicznego. Źródło: https://samequizy.pl/jakie-mityczne-zwierze-spotkasz-podczas-ostatnich-dni-wakacji/ Smok – jakie to zwierzę? Właśnie takie p...